
 
www.ippt.eu  IPPT20090310, ECHR, Times Newspapers v The United Kingdom 

European Court of Human Rights, 10 March 2009, 
Times Newspapers v The United Kingdom 
 

 
 
PUBLICATION 
 
Internet Publication Rule: Requirement to publish 
qualification to an article contained in an Internet 
archive does not constitute a disproportionate inter-
ference with the freedom of expression  
• In the circumstances, the Court, like the Court of 
Appeal, does not consider that the requirement to 
publish an appropriate qualification to an article 
contained in an Internet archive, where it has been 
brought to the notice of a newspaper that a libel ac-
tion has been initiated in respect of that same article 
published in the written press, constitutes a dispro-
portionate interference with the right to freedom of 
expression. The Court further notes that the brief 
notice which was eventually attached to the archive 
would appear to undermine the applicant's argu-
ment that any qualification would be difficult to 
formulate. 
On the facts of the present case, the Court considers it 
significant that, although libel proceedings in respect of 
the two articles were initiated in December 1999, the 
applicant did not add any qualification to the articles in 
its Internet archive until December 2000. The Court 
recalls the conclusion of the Court of Appeal that the 
attachment of a notice to archive copies of material 
which it is known may be defamatory would “normally 
remove any sting from the material”. To the extent that 
the applicant maintains that such an obligation is exces-
sive, the Court observes that the Internet archive in 
question is managed by the applicant itself. It is also 
noteworthy that the Court of Appeal did not suggest 
that potentially defamatory articles should be removed 
from archives altogether. In the circumstances, the 
Court, like the Court of Appeal, does not consider that 
the requirement to publish an appropriate qualification 
to an article contained in an Internet archive, where it 
has been brought to the notice of a newspaper that a 
libel action has been initiated in respect of that same 
article published in the written press, constitutes a dis-
proportionate interference with the right to freedom of 
expression. The Court further notes that the brief notice 
which was eventually attached to the archive would ap-
pear to undermine the applicant's argument that any 
qualification would be difficult to formulate. 
Having regard to this conclusion, it is not necessary for 
the Court to consider in detail the broader chilling ef-
fect allegedly created by the application of the Internet 
publication rule in the present case. The Court nonethe-
less observes that the two libel actions brought against 
the applicant concerned the same two articles. The first 

action was brought some two to three months after the 
publication of the articles and well within the one-year 
limitation period. The second action was brought a year 
later, some 14 or 15 months after the initial publication 
of the articles. At the time the second action was filed, 
the legal proceedings in respect of the first action were 
still underway. There is no suggestion that the applicant 
was prejudiced in mounting its defence to the libel pro-
ceedings in respect of the Internet publication due to 
the passage of time. In these circumstances, the prob-
lems linked to ceaseless liability for libel do not arise. 
The Court would, however, emphasise that while an 
aggrieved applicant must be afforded a real opportunity 
to vindicate his right to reputation, libel proceedings 
brought against a newspaper after a significant lapse of 
time may well, in the absence of exceptional circum-
stances, give rise to a disproportionate interference with 
press freedom under Article 10. 
The foregoing considerations are sufficient to enable 
the Court to conclude that in the present case, the find-
ing by the domestic courts in the second action that the 
applicant had libelled the claimant by the continued 
publication on the Internet of the two articles was a jus-
tified and proportionate restriction on the applicant's 
right to freedom of expression. 
 
Source: Hudoc 
 
 
European Court of Human Rights, 10 March 2009  
(Lech Garlicki, Nicolas Bratza, Giovanni Bonello, 
Ljiljana Mijović, Päivi Hirvelä, Ledi Bianku, Nebojša 
Vučinić) 
CASE OF  
TIMES NEWSPAPERS LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE 
UNITED KINGDOM 
(Applications 3002/03 and 23676/03) 
JUDGMENT 
STRASBOURG 
10 March 2009 
This judgment will become final in the circumstances 
set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.  
In the case of Times Newspapers Ltd (Nos. 1 and 2) v. 
the United Kingdom, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), 
sitting as a Chamber composed of: 
Lech Garlicki, President,  
 Nicolas Bratza,  
 Giovanni Bonello,  
 Ljiljana Mijović,  
 Päivi Hirvelä,  
 Ledi Bianku,  
 Nebojša Vučinić, judges, 
and Lawrence Early, Section Registrar, 
Having deliberated in private on 17 February 2009, 
Delivers the following judgment, which was adopted 
on that date: 
PROCEDURE 
1.  The case originated in two applications (nos. 
3002/03 and 23676/03) against the United Kingdom of 

www.ip-portal.eu  Page 1 of 7 

http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=4&portal=hbkm&action=html&highlight=times&sessionid=54561295&skin=hudoc-en


 
www.ippt.eu  IPPT20090310, ECHR, Times Newspapers v The United Kingdom 

Great Britain and Northern Ireland lodged with the 
Court under Article 34 of the Convention for the Pro-
tection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Times Newspapers Ltd on 28 
October 2002 and 28 July 2003 respectively. 
2.  The applicant was represented by Reynolds Porter 
Chamberlain, a law firm in London. The United King-
dom Government (“the Government”) were represented 
by their Agent, Mr J. Grainger of the Foreign and 
Commonwealth Office. 
3.  The applicant alleged that the rule under United 
Kingdom law whereby each time material is 
downloaded from the Internet a new cause of action in 
libel proceedings accrued (“the Internet publication 
rule”) constituted an unjustifiable and disproportionate 
restriction on its right to freedom of expression. 
4.  On 11 October 2005 the Court declared inadmissible 
part of the application and communicated the remain-
der of the application to the Government. It also 
decided to examine the merits of this part of the appli-
cation at the same time as its admissibility (Article 29 § 
3). 
THE FACTS 
I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 
5.  The applicant, Times Newspaper Ltd, is the proprie-
tor and publisher of The Times newspaper. The 
applicant is registered in England. 
A. The two articles in The Times 
6.  On 8 September 1999 The Times published a report 
in the printed version of the newspaper headlined “Sec-
ond Russian Link to Money Laundering”. This report 
stated: 
“British and American investigators are examining the 
role of an alleged second Russian mafia boss over pos-
sible involvement in money-laundering through the 
Bank of New York. 
Investigators are understood to be looking at links to 
[G.L.] his name was set out in full in the original arti-
cle], whose company, Nordex has been described by 
the CIA as an 'organisation associated with Russian 
criminal activity'. 
[G.L.]'s name surfaced in earlier money-laundering 
investigations which may have links to the Bank of New 
York affair, in which millions of dollars of Russian 
money are alleged to have been laundered. 
The Russian-born businessman came to the attention of 
European and American investigators in the early 
Nineties. They suspected Nordex of using its former in-
ternational base in Vienna as a front for a large-scale 
money-laundering operation. His name also figured in 
a British police report in 1995, known as Operation 
Ivan, which looked at the extent of the influence of the 
Russian mob in London. 
[G.L.] has repeatedly denied any wrong-doing or links 
to criminal activity. 
Nordex, which has since moved out of Vienna, is also 
alleged to have been involved in the smuggling of nu-
clear weapons and by the mid-1990s reportedly 
controlled about 60 businesses in the former Soviet Un-
ion and another 40 companies in the West. 

The Times has learnt that these included between eight 
and ten off-shore companies in British jurisdictions, 
including the Channel Islands and the Isle of Man. 
They were administered through a chartered account-
ant in central London whose offices and home were 
raided in 1996 by officers from the City of London Po-
lice. 
The companies were suspected of being used to help 
launder money from Russia, which was then channelled 
through European banks. No charges were ever filed 
against the accountant. 
At about the same time a Yugoslav associate said to 
have been a frontman for [G.L.] was stopped and ques-
tioned after arriving at a London airport. No charges 
were filed against him. 
The British investigation into Nordex is believed to 
have failed because of the difficulty of establishing that 
the money funnelled through off-shore companies con-
trolled by Nordex was linked to criminal activities. 
[G.L.] is alleged to be a former business associate of 
Viktor Chernomyrdin, the former Russian Prime Minis-
ter, and in 1995 his name hit the headlines after it 
emerged that he had been photographed with President 
Clinton at a Democrat fund-raising event in 1993. 
He is also alleged to have had business dealings with 
Semyon Mogilevich, the Hungarian-based mafia figure 
at the centre of the Bank of New York investigation.” 
7.  On 14 October 1999 The Times published a second 
article entitled “Trader linked to mafia boss, wife 
claims”. This report stated: 
“A Russian businessman under investigation by Swiss 
authorities pursuing allegations of money-laundering 
was a friend of [G.L.], a suspected mafia boss, the 
businessman's wife claims. 
Lev Chernoi, the aluminium magnate under Swiss in-
vestigation, was given access to staff and a chauffeur 
by [G.L.] when he moved to Israel, according to Lyud-
mila Chernoi, Mr Chernoi's estranged wife ... 
If Mrs Chernoi's allegation about a connection between 
her husband and [G.L.] is true, it will raise further 
questions about Mr Chernoi. In 1996 the CIA described 
Nordex, a company operated by [G.L.] and alleged to 
have been used to launder money and smuggle nuclear 
weapons, as an 'organisation associated with Russian 
criminal activity'. 
In 1996 [G.L.] triggered a row in America after a pho-
tograph was published of him with President Clinton in 
1993. [G.L.] has denied any wrongdoing.” 
8.  Both articles were uploaded onto the applicant's 
website on the same day as they were published in its 
newspaper. 
B. The commencement of proceedings 
9.  On 6 December 1999 G.L. brought proceedings for 
libel in respect of the two articles printed in the news-
paper against the applicant, its editor and the two 
journalists under whose by-lines the articles appeared, 
(“the first action”). The defendants did not dispute that 
the articles were potentially defamatory and did not 
seek to prove that the allegations were true. Instead, 
they relied solely on the defence of qualified privilege, 
contending that the allegations were of such a kind and 

www.ip-portal.eu  Page 2 of 7 



 
www.ippt.eu  IPPT20090310, ECHR, Times Newspapers v The United Kingdom 

such seriousness that they had a duty to publish the in-
formation and the public had a corresponding right to 
know. 
10.  While the first action was underway, the articles 
remained on the applicant's website, where they were 
accessible to Internet users as part of the applicant's ar-
chive of past issues. On 6 December 2000, G.L. 
brought a second action for libel in relation to the con-
tinuing Internet publication of the articles (“the second 
action”). Initially, the defendants' only defence to the 
second action was one of qualified privilege. The two 
actions were consolidated and set down for a split trial 
on issues of liability and then quantum. 
11.  On 23 December 2000, the applicant added the fol-
lowing preface to both articles in the Internet archive: 
“This article is subject to High Court libel litigation be-
tween [G.L.] and Times Newspapers. It should not be 
reproduced or relied on without reference to Times 
Newspapers Legal Department.” 
C. The Internet publications proceedings 
12.  In or around March 2001 the defendants applied to 
re-amend their defence in the second action in order “to 
contend that as a matter of law the only actionable pub-
lication of a newspaper article on the Internet is that 
which occurs when the article is first posted on the In-
ternet” (“the single publication rule”). They argued 
that, as a result, the second action was time-barred by 
section 4A of the Limitation Act 1980. 
13.  On 19 March 2001 the High Court refused permis-
sion to re-amend the defence, relying in particular on 
the common law rule set out in Duke of Brunswick v 
Harmer (see paragraph 20 below) that each publication 
of a defamation gives rise to a separate cause of action. 
The court held that, in the context of the Internet, this 
meant that a new cause of action accrued every time the 
defamatory material was accessed (“the Internet publi-
cation rule”). 
14.  On 20 March 2001 the High Court found that the 
defendants had no reasonable grounds for contending 
that after 21 February 2000 (the date on which the de-
fendants lodged their defence in the first action) they 
remained under a duty to publish the articles on the 
Internet. As a result, the court struck out the defence of 
qualified privilege in relation to the second action. On 
27 March 2001, judgment was entered for G.L. in the 
second action, with damages to be assessed. By this ti-
me the applicant had removed the articles from its 
website. 
D. The Court of Appeal 
15.  The defendants appealed against the High Court's 
order of 19 March 2001 rejecting the single publication 
rule. They argued that the Internet publication rule 
breached Article 10, pointing out that as a result of the 
rule newspapers which maintained Internet archives 
were exposed to ceaseless liability for re-publication of 
the defamatory material. The defendants argued that 
this would inevitably have a chilling effect on the will-
ingness of newspapers to provide Internet archives and 
would thus limit their freedom of expression. 

16.  In its judgment of 5 December 2001, the Court of 
Appeal, per Simon Brown LJ, dismissed the appeal 
against the order in the second action, stating: 
“We do not accept that the rule in the Duke of Bruns-
wick imposes a restriction on the readiness to maintain 
and provide access to archives that amounts to a dis-
proportionate restriction on freedom of expression. We 
accept that the maintenance of archives, whether in 
hard copy or on the Internet, has a social utility, but 
consider that the maintenance of archives is a com-
paratively insignificant aspect of freedom of 
expression. Archive material is stale news and its pub-
lication cannot rank in importance with the 
dissemination of contemporary material. Nor do we 
believe that the law of defamation need inhibit the re-
sponsible maintenance of archives. Where it is known 
that archive material is or may be defamatory, the at-
tachment of an appropriate notice warning against 
treating it as the truth will normally remove any sting 
from the material.” 
17.  On 30 April 2002 the House of Lords refused leave 
to appeal. The parties subsequently settled the action 
and the applicant agreed to pay G.L. a sum of money in 
full and final settlement of claims and costs arising in 
both actions. 
II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRAC-
TICE 
A.  The Limitation Act 1980 
18.  Section 2 of the Limitation Act 1980 (“the 1980 
Act”) sets out a general limitation period of six years in 
tort actions. Section 4A of the 1980 Act qualifies this 
limitation period as regards defamation actions and 
provides as follows: 
“The time limit under section 2 of this Act shall not ap-
ply to an action for– 
(a) libel or slander, 
(b) slander of title, slander of goods or other malicious 
falsehood, 
but no such action shall be brought after the expiration 
of one year from the date on which the cause of action 
accrued.” 
19.  Section 32A of the 1980 Act provides: 
“(1) It if appears to the court that it would be equitable 
to allow an action to proceed having regard to the de-
gree to which– 
(a) the operation of section 4A of this Act prejudices 
the plaintiff or any person whom he represents, and 
(b) any decision of the court under this subsection 
would prejudice the defendant or any person whom he 
represents, 
the court may direct that that section shall not apply to 
the action or shall not apply to any specified cause of 
action to which the action relates. 
(2) In acting under this section the court shall have re-
gard to all the circumstances of the case and in 
particular to– 
(a) the length of, and the reasons for, the delay on the 
part of the plaintiff; 
(b) where the reason or one of the reasons for the delay 
was that all or any of the facts relevant to the cause of 

www.ip-portal.eu  Page 3 of 7 



 
www.ippt.eu  IPPT20090310, ECHR, Times Newspapers v The United Kingdom 

action did not become known to the plaintiff until after 
the end of the period mentioned in section 4A– 
(i) the date on which any such facts did become known 
to him, and 
(ii) the extent to which he acted promptly and reasona-
bly once he knew whether or not the facts in question 
might be capable of giving rise to an action; and 
(c) the extent to which, having regard to the delay, re-
levant evidence is likely– 
(i) to be unavailable, or 
(ii) to be less cogent than if the action had been brought 
within the period mentioned in section 4A.” 
B. The Internet publication rule 
20.  Duke of Brunswick v Harmer [1849] 14 QB 154 
lays down a common law rule of some significance. On 
19 September 1830 an article was published in the 
Weekly Dispatch. The limitation period for libel was, at 
that time, six years. The article defamed the Duke of 
Brunswick. Seventeen years after its publication an 
agent of the Duke purchased a back number containing 
the article from the Weekly Dispatch's office. Another 
copy was obtained from the British Museum. The Duke 
sued on those two publications. The defendant con-
tended that the cause of action was time-barred, relying 
on the original publication date. The court held that the 
delivery of a copy of the newspaper to the plaintiff's 
agent constituted a separate publication in respect of 
which suit could be brought. 
21.  In Godfrey v Demon Internet Limited [2001] QB 
201 the respondent brought an action in defamation 
against the appellants who were Internet service pro-
viders. They had received and stored on their news 
server an article, defamatory of the respondent, which 
had been posted by an unknown person using another 
service provider. The judge stated: 
“In my judgment the defendants, whenever they trans-
mit and whenever there is transmitted from the storage 
of their news server a defamatory posting, publish that 
posting to any subscriber to their ISP who accesses the 
newsgroup containing that posting. Thus every time 
one of the defendants' customers accesses 'soc culture 
thai' and sees that posting defamatory of the plaintiff 
there is a publication to that customer.” 
C. The defence of qualified privilege 
22.  The leading case on the defence of qualified privi-
lege is Reynolds v Times Newspapers [2001] 2 AC 
127. That case established that qualified privilege is an 
absolute defence to libel proceedings. In the leading 
judgment before the House of Lords, Lord Nicholls of 
Birkenhead explained the defence as follows: 
“The underlying principle is conventionally stated in 
words to the effect that there must exist between the 
maker of the statement and the recipient some duty or 
interest in the making of the communication. Lord At-
kinson's dictum, in Adam v. Ward [1917] A.C. 309, 
334, is much quoted: 
 'a privileged occasion is ... an occasion where the per-
son who makes a communication has an interest or a 
duty, legal, social, or moral, to make it to the person to 
whom it is made, and the person to whom it is so made 

has a corresponding interest or duty to receive it. This 
reciprocity is essential'.”. 
D. Press Complaints Commission Code of Conduct 
23.  The Press Complaints Commission has adopted a 
code of conduct which is regularly reviewed and amen-
ded as required. Paragraph 1 of the current Code of 
Conduct reads as follows: 
“1. Accuracy 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, 
misleading or distorted information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or 
distortion once recognised must be corrected, promptly 
and with due prominence, and - where appropriate - an 
apology published. 
iii) The Press, whilst free to be partisan, must distin-
guish clearly between comment, conjecture and fact. 
iv) A publication must report fairly and accurately the 
outcome of an action for defamation to which it has 
been a party, unless an agreed settlement states other-
wise, or an agreed statement is published.” 
E. The US single publication rule 
24.  Unlike the United Kingdom court, the courts of the 
United States of America have chosen to apply the 
“single publication rule”. In the case of Gregoire v GP 
Putnam's Sons (1948) 81 N.E.2d 45 a book originally 
put on sale in 1941 was still being sold in 1946 follow-
ing several reprints. The New York Court of Appeals 
considered the rule in Duke of Brunswick v Harmer, 
but concluded that it was formulated “in an era which 
long antedated the modern process of mass publica-
tion” and was therefore not suited to modern 
conditions. Instead, the court held that the limitation 
period started to run in 1941, when the book was first 
put on sale. The court pointed out that 
 “Under [the rule in Duke of Brunswick v Harmer] the 
Statute of Limitation would never expire so long as a 
copy of such book remained in stock and is made by 
the publisher the subject of a sale or inspection by the 
public. Such a rule would thwart the purpose of the leg-
islature.” 
25.  The single publication rule was subsequently ap-
plied to a website publication in Firth v State of New 
York (2002) NY int 88. In that case, a report published 
at a press conference on 16 December 1996 was placed 
on the internet the same day. A claim was filed over a 
year later. The New York Court of Appeals held that 
the limitation period started when the report was first 
uploaded onto the website and did not begin anew each 
time the website version of the report was accessed by 
a user. The court observed that: 
“The policies impelling the original adoption of the 
single publication rule support its application to the 
posting of ... the report ... on the website ... These poli-
cies are even more cogent when considered in 
connection with the exponential growth of the instanta-
neous, worldwide ability to communicate through the 
Internet ... Thus a multiple publication rule would im-
plicate an even greater potential for endless retriggering 
of the statute of limitations, multiplicity of suits and 
harassment of defendants. Inevitably, there would be a 
serious inhibitory effect on the open, pervasive dis-

www.ip-portal.eu  Page 4 of 7 



 
www.ippt.eu  IPPT20090310, ECHR, Times Newspapers v The United Kingdom 

semination of information and ideas over the Internet 
which is, of course, its greatest beneficial promise.” 
THE LAW 
I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF 
THE CONVENTION 
26. The applicant complains that the Internet publica-
tion rule constitutes an unjustifiable and 
disproportionate restriction of its right to freedom of 
expression as provided in Article 10 of the Convention, 
which reads, insofar as relevant, as follows: 
“1.  Everyone has the right to freedom of expression. 
This right shall include freedom to hold opinions and to 
receive and impart information and ideas without inter-
ference by public authority and regardless of frontiers. 
This Article shall not prevent States from requiring the 
licensing of broadcasting, television or cinema enter-
prises. 
2.  The exercise of these freedoms, since it carries with 
it duties and responsibilities, may be subject to such 
formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic 
society ... for the protection of the reputation or rights 
of others ...” 
A. Admissibility 
27.   The Court has consistently emphasised that Article 
10 guarantees not only the right to impart information 
but also the right of the public to receive it (see Ob-
server and Guardian v. the United Kingdom, 26 
November 1991, § 59(b), Series A no. 216; Guerra and 
Others v. Italy, 19 February 1998, § 53, Reports of 
Judgments and Decisions 1998-I). In light of its acces-
sibility and its capacity to store and communicate vast 
amounts of information, the Internet plays an important 
role in enhancing the public's access to news and facili-
tating the dissemination of information generally. The 
maintenance of Internet archives is a critical aspect of 
this role and the Court therefore considers that such ar-
chives fall within the ambit of the protection afforded 
by Article 10. 
28.  The Court concludes that the applicant's complaint 
is not manifestly ill-founded within the meaning of Ar-
ticle 35 § 3 of the Convention. It further notes that it is 
not inadmissible on any other grounds. It must there-
fore be declared admissible. 
B. The merits 
1. The parties' observations 
a. The applicant 
29.  The applicant contended that the Internet publica-
tion rule restricted its ability to maintain a publicly 
accessible Internet archive. It pointed to the “chilling 
effect” that the rule had upon freedom of expression, 
which it said was aggravated by the fact that it had not 
actively sought to disseminate the information con-
tained in its Internet archive. The applicant submitted 
that Article 10 required the adoption of a single publi-
cation rule. 
30.  The applicant contested the finding of the Court of 
Appeal that the maintenance of archives constituted an 
insignificant aspect of freedom of expression. The ap-
plicant pointed to the importance of the integrity and 

availability of historical records to an open and democ-
ratic society. 
31.  The applicant argued that since the defence of qua-
lified privilege was a complete defence to the libel 
claim, it was under no obligation to publish a qualifica-
tion in respect of the relevant articles until the litigation 
had been resolved. It pointed out that the Code of Prac-
tice of the Press Complaints Commission obliged 
newspapers to post a notice or qualification where a 
publication had been the subject of a judgment or set-
tlement in favour of the complainant. Any other 
approach would require a large number of articles to be 
qualified. Attempts to limit qualification to those arti-
cles which were potentially libellous would be difficult: 
because the libellous nature of a publication may chan-
ge over time, the applicant would be required to keep 
the entirety of its Internet archive under review. The 
applicant pointed out that approximately 500 items we-
re uploaded onto its Internet archive every day. 
32.  The applicant argued that it was open to the Court 
to consider the general principle which arose, notwith-
standing the specific facts of the case. Although the 
applicant accepted that G.L.'s rights were also engaged, 
it considered that a single publication rule would not 
constitute an excessive restriction on the right of effec-
tive access to the court. 
b. The Government 
33.  The Government relied on the conclusions in the 
domestic proceedings that the journalists had not dem-
onstrated the requisite standard of responsibility in 
respect of the two articles. They further relied on the 
fact that no qualification was added to the articles on 
the applicant's website until 23 December 2000, over 
12 months after the original libel proceedings were ini-
tiated. 
34.   Although the Government accepted that maintain-
ing archives had a social utility, they considered that 
this was not an aspect of the exercise of freedom of ex-
pression which was of central or weighty importance, 
archive material being “stale news”. In the present case, 
the Government argued that there was no evidence that 
the applicant had been prevented or deterred from 
maintaining its online archive. Furthermore, the steps 
required of the applicant to remove the sting from its 
archive material were not onerous. 
35.  As regards the applicant's claim of ceaseless liabil-
ity, the Government observed that no question of 
ceaseless liability arose in the present case. The Gov-
ernment pointed out that the second action was 
contemporaneous with the first action and did not raise 
stale allegations many years after the event. In any ca-
se, even under a single publication rule, (1) the 
continued publication of articles which the applicant 
knew to be defamatory, which were not qualified in any 
way and which were not defended as true would consti-
tute a separate actionable tort under English law; and 
(2) if accompanied by a statutory discretion along the 
lines of section 32A of the 1980 Act, the court may 
well have exercised that discretion to allow G.L. to 
bring the second action, having regard to the circum-
stances. 

www.ip-portal.eu  Page 5 of 7 



 
www.ippt.eu  IPPT20090310, ECHR, Times Newspapers v The United Kingdom 

36.  The Government highlighted that the present case 
also engaged the Article 8 and Article 6 rights of G.L. 
In the choice between the single publication rule and 
the Internet publication rule, these competing interests 
should be balanced. They pointed to the fact that there 
was no consistency of approach to this issue in other 
jurisdictions and concluded that, on the facts of this ca-
se, the application of the Internet publication rule was a 
permissible and proportionate restriction on the appli-
cant's right to freedom of expression and did not violate 
Article 10. 
2. The Court's assessment 
37.  The Court notes that judgment was entered against 
the applicants in the second action. Furthermore, the 
applicant subsequently agreed to pay a sum of money 
in settlement of G.L.'s claims and costs in both actions. 
The Court therefore considers that the second action 
constituted an interference with the applicant's right to 
freedom of expression. Such interference breaches Ar-
ticle 10 unless it was “prescribed by law”, pursued one 
or more of the legitimate aims referred to in Article 10 
§ 2 and was “necessary in a democratic society” to at-
tain such aim or aims. 
a. “Prescribed by law” 
38.  The applicant does not contest the lawfulness of 
the interference, which derived from the application of 
the rule set out in Duke of Brunswick v Harmer as de-
veloped in the case of Godfrey v Demon Internet 
Limited. The Court sees no reason to hold that the in-
terference was not lawful and therefore concludes that 
the interference with the applicant's right freedom of 
expression was “prescribed by law” within the meaning 
of Article 10 § 2. 
b. Legitimate aim 
39.  The Internet publication rule is aimed at protecting 
the rights and reputation of others. It has not been dis-
puted, and the Court also agrees, that the interference 
has a legitimate aim. 
c.      “Necessary in a democratic society” 
i. General principles 
40.  The Court reiterates that freedom of expression 
constitutes one of the essential foundations of a democ-
ratic society and in that context the safeguards 
guaranteed to the press are particularly important. 
Whilst the press must not overstep the boundaries set, 
inter alia, in the interest of “the protection of the repu-
tation or rights of others”, it is nevertheless incumbent 
on it to impart information and ideas of public interest. 
Not only does the press have the task of imparting such 
information and ideas but the public also has a right to 
receive them. In this way, the press fulfils its vital role 
as a “public watchdog” (Observer and Guardian v. the 
United Kingdom, 26 November 1991, § 59, Series A 
no. 216). 
41.  The Court observes that the most careful of scru-
tiny under Article 10 is required where measures or 
sanctions imposed on the press are capable of discour-
aging the participation of the press in debates on 
matters of legitimate public concern (Bladet Tromsø 
and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 64, 
ECHR 1999-III).  The Court further recalls that particu-

larly strong reasons must be provided for any measure 
limiting access to information which the public has the 
right to receive (see Timpul Info-Magazin and Anghel 
v. Moldova, no. 42864/05, § 31, 27 November 2007). 
42.  However, the Court reiterates that Article 10 does 
not guarantee a wholly unrestricted freedom of expres-
sion to the press, even with respect to press coverage of 
matters of serious public concern. When exercising its 
right to freedom of expression, the press must act in a 
manner consistent with its duties and responsibilities, 
as required by Article 10 § 2. These duties and respon-
sibilities assume particular significance when, as in the 
present case, information imparted by the press is likely 
to have a serious impact on the reputation and rights of 
private individuals. Furthermore, the protection af-
forded by Article 10 to journalists is subject to the 
proviso that they act in good faith in order to provide 
accurate and reliable information in accordance with 
responsible journalism (Fressoz and Roire v. France 
[GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I and Bladet 
Tromsø and Stensaas, cited above, § 65). 
43.  Finally, it should be recalled that in assessing 
whether the interference was justified, it is not the role 
of the Court to substitute its views for those of the na-
tional authorities but to review the case as a whole, in 
the light of Article 10, and consider whether the deci-
sion taken by national authorities fell within the margin 
of appreciation allowed to the member States in this 
area (Handyside v. the United Kingdom, 7 December 
1976, § 50, Series A no. 24). 
ii. Application of the principles to the present case 
44.  The applicants maintain that they are exposed to 
litigation, without limit in time, on account of the adop-
tion of the Internet publication rule instead of the single 
publication rule. 
45.  The Court agrees at the outset with the applicant's 
submissions as to the substantial contribution made by 
Internet archives to preserving and making available 
news and information. Such archives constitute an im-
portant source for education and historical research, 
particularly as they are readily accessible to the public 
and are generally free. The Court therefore considers 
that, while the primary function of the press in a de-
mocracy is to act as a “public watchdog”, it has a 
valuable secondary role in maintaining and making 
available to the public archives containing news which 
has previously been reported. However, the margin of 
appreciation afforded to States in striking the balance 
between the competing rights is likely to be greater 
where news archives of past events, rather than news 
reporting of current affairs, are concerned. In particular, 
the duty of the press to act in accordance with the prin-
ciples of responsible journalism by ensuring the 
accuracy of historical, rather than perishable, informa-
tion published is likely to be more stringent in the 
absence of any urgency in publishing the material. 
46.  The Court further observes that the introduction of 
limitation periods for libel actions is intended to ensure 
that those who are defamed move quickly to protect 
their reputations in order that newspapers sued for libel 
are able to defend claims unhindered by the passage of 

www.ip-portal.eu  Page 6 of 7 



 
www.ippt.eu  IPPT20090310, ECHR, Times Newspapers v The United Kingdom 

www.ip-portal.eu  Page 7 of 7 

time and the loss of notes and fading of memories that 
such passage of time inevitably entails. In determining 
the length of any limitation period, the protection of the 
right to freedom of expression enjoyed by the press 
should be balanced against the rights of individuals to 
protect their reputations and, where necessary, to have 
access to a court in order to do so. It is, in principle, for 
contracting States, in the exercise of their margin of 
appreciation, to set a limitation period which is appro-
priate and to provide for any cases in which an 
exception to the prescribed limitation period may be 
permitted (see Stubbings and Others v. the United 
Kingdom, 22 October 1996, §§ 54-55, Reports of 
Judgments and Decisions 1996-IV). 
47. On the facts of the present case, the Court considers 
it significant that, although libel proceedings in respect 
of the two articles were initiated in December 1999, the 
applicant did not add any qualification to the articles in 
its Internet archive until December 2000. The Court 
recalls the conclusion of the Court of Appeal that the 
attachment of a notice to archive copies of material 
which it is known may be defamatory would “normally 
remove any sting from the material”. To the extent that 
the applicant maintains that such an obligation is exces-
sive, the Court observes that the Internet archive in 
question is managed by the applicant itself. It is also 
noteworthy that the Court of Appeal did not suggest 
that potentially defamatory articles should be removed 
from archives altogether. In the circumstances, the 
Court, like the Court of Appeal, does not consider that 
the requirement to publish an appropriate qualification 
to an article contained in an Internet archive, where it 
has been brought to the notice of a newspaper that a 
libel action has been initiated in respect of that same 
article published in the written press, constitutes a dis-
proportionate interference with the right to freedom of 
expression. The Court further notes that the brief notice 
which was eventually attached to the archive would ap-
pear to undermine the applicant's argument that any 
qualification would be difficult to formulate. 
48.  Having regard to this conclusion, it is not neces-
sary for the Court to consider in detail the broader 
chilling effect allegedly created by the application of 
the Internet publication rule in the present case. The 
Court nonetheless observes that the two libel actions 
brought against the applicant concerned the same two 
articles. The first action was brought some two to three 
months after the publication of the articles and well 
within the one-year limitation period. The second ac-
tion was brought a year later, some 14 or 15 months 
after the initial publication of the articles. At the time 
the second action was filed, the legal proceedings in 
respect of the first action were still underway. There is 
no suggestion that the applicant was prejudiced in 
mounting its defence to the libel proceedings in respect 
of the Internet publication due to the passage of time. 
In these circumstances, the problems linked to cease-
less liability for libel do not arise. The Court would, 
however, emphasise that while an aggrieved applicant 
must be afforded a real opportunity to vindicate his 
right to reputation, libel proceedings brought against a 

newspaper after a significant lapse of time may well, in 
the absence of exceptional circumstances, give rise to a 
disproportionate interference with press freedom under 
Article 10. 
49.  The foregoing considerations are sufficient to en-
able the Court to conclude that in the present case, the 
finding by the domestic courts in the second action that 
the applicant had libelled the claimant by the continued 
publication on the Internet of the two articles was a jus-
tified and proportionate restriction on the applicant's 
right to freedom of expression. 
50.  There has accordingly been no violation of Article 
10 of the Convention. 
FOR THESE REASONS, THE COURT UNANI-
MOUSLY 
1.  Declares the remainder of the application admissi-
ble; 
2.  Holds that there has been no violation of Article 10 
of the Convention. 
Done in English, and notified in writing on 10 March 
2009, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of 
Court. 
 
 


